Το ενισχυμένο κίνητρο απόσυρσης παλαιών οχημάτων θα είναι το βασικό χαρακτηριστικό του επόμενου προγράμματος για την ηλεκτροκίνηση που θα θέσει σε εφαρμογή το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», το οποίο θα αντικαταστήσει τον τρέχοντα δεύτερο κύκλο του προγράμματος μετά τη λήξη του στις 30 Απριλίου, θα έχει αυξημένο προϋπολογισμό, ενώ θα πριμοδοτούνται περισσότερο οι επιδοτήσεις που θα αφορούν και απόσυρση οχημάτων και θα αφαιρούν παλαιά οχήματα από την κυκλοφορία.
Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο συνέδριο «Υποδομές και Δίκτυα».
«Για το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 διασφαλίσαμε ήδη τους πόρους, οι οποίοι θα είναι περισσότεροι από το 2», σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας. Προσέθεσε πως στόχος του υπουργείου είναι να επταχυνθούν ακόμα περισσότερο οι διαδικασίες και να υπάρξει μεγαλύτερη σύνδεση των επιδοτήσεων με την ανανέωση του στόλου: «Υφίσταται ήδη και θα ενισχυθεί περισσότερο η σύνδεση της απόσυρσης οχημάτων με την ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα. Σήμερα υπάρχει μια πρόσθετη επιδότηση 1.000 ευρώ σε όποιον προχωρούσε και σε απόσυρση του οχήματός του. Αυτό το ποσό θα το ενισχύσουμε. Στόχος μας δεν είναι μόνο να μεταβούμε στην ηλεκτροκίνηση, αλλά ταυτόχρονα να αποσύρουμε και ένα κομμάτι του στόλου που είναι μεγάλης ηλικίας», ανέφερε ο υπουργός.
Αν και στο υπουργείο, επισημαίνουν ότι οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι δικαιολογώντας το κλείσιμο της πλατφόρμας σε ελάχιστο χρόνο, φαίνεται πως έχουν ήδη προβληματιστεί με ορισμένες «περίεργες» κινήσεις.
«Οταν ανοίγουμε την πλατφόρμα σε μισή ώρα διαπιστώνουμε ότι έχουν καλυφθεί οι δυνατότητες που υπάρχουν. Αλλά και αυτό ερευνάται. Έχουμε δει περίεργα λογισμικά συστήματα που χρησιμοποιούνται από μεγάλες επιχειρήσεις για να κλειδώνουν επιδότηση για μεγάλους στόλους», τόνισε.
Από το καλοκαίρι έως σήμερα, πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε, έχουν πληρωθεί 5.000 αιτήσεις ύψους 16 εκ. ευρώ όταν σε όλο το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 1» είχαν πληρωθεί 10 εκατομμύρια. «Το πρόγραμμα τρέχει με υψηλότερες ταχύτητες και δεσμεύομαι ότι κάθε μήνα μέχρι το τέλος του έτους θα πληρώνονται περίπου 4 εκ ευρώ. Αρκεί και ο πολίτης να έχει φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, διότι υπάρχουν και τέτοια ζητήματα», είπε ο κ. Σταϊκούρας.
Η επιδότηση στο υφιστάμενο πρόγραμμα φτάνει έως και τα 8.000 ευρώ για κάποιο ηλεκτρικό όχημα, ενώ στο επόμενο πρόγραμμα, εξετάζεται αυτή να είναι υψηλότερη και η διαδικασία να είναι πιο γρήγορη και πιο ευέλικτη.
Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» έχει αυξηθεί στα 65 εκατ. ευρώ ενώ παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς αδιάθετων πόρων από μία κατηγορία οχημάτων σε άλλη, για την οποία οι πόροι έχουν εξαντληθεί. Παράλληλα ο δικαιούχος θα πρέπει να υποβάλει δελτίο παραγγελίας οχήματος εντός 45 ημερών αλλιώς η αίτηση απορρίπτεται και το ποσό της επιδότησης αποδεσμεύεται.
Στη μεγάλη εικόνα, πάντως, αν και το 2023 σημειώθηκε αύξηση της ταξινόμησης των ηλεκτρικών οχημάτων κατά 130%, η Ελλάδα έχει να διανύσει ακόμα πολύ δρόμο μέχρι να φτάσει τις επιδόσεις στην υπόλοιπη Ευρώπη όπου 2 στα 10 οχήματα είναι ηλεκτρικά.
Τα ταξί
Οι επιδόσεις του προγράμματος ωστόσο επί του παρόντος δεν αντανακλώνται και στον κλάδο των ταξί, με τον υπουργό να παραδέχεται πως «στα ταξί έχουμε αποτύχει μέχρι σήμερα. Περιμέναμε περίπου 2.000 ταξί κι έχουμε πληρώσει ένα κι αυτό εκτός Αττικής, ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουμε στο κέντρο της Αθήνας».
Στις 11 Απριλίου αναμένονται να πληρωθούν άλλα 23 ταξί με το υπουργείο να διερευνά τρόπους ώστε το πρόγραμμα να γίνει πιο ελκυστικό στους αυτοκινητιστές δεδομένου πως τα μέχρι στιγμής νούμερα είναι απογοητευτικά παρά την επιδότηση που φτάνει μέχρι και τα 22.500 ευρώ. Κι αυτό τη στιγμή που μόνο στην Αττική υπάρχουν περίπου 14.000 ταξί, με κυρίαρχο καύσιμο σε ποσοστό 82,8% το πετρέλαιο και περίπου 14% το φυσικό αέριο.
Μία από τις μεγαλύτερες αγωνίες των πολιτών εκτός των υψηλότερων τιμών οχημάτων να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση, είναι η ύπαρξη ικανοποιητικού δικτύου δημόσιων σημείων φόρτισης. Σύμφωνα με το υπουργείο, προχωρά το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» στο πλαίσιο του οποίου υπάρχουν σήμερα 5.430 σταθμοί φόρτισης, ενώ από το Ταμείο Ανακαμψης χρηματοδοτούνται σταθμοί με άλλα 80 εκ. ευρώ εκ των οποίων τα 30 εκ κατευθύνονται σε δήους και τα υπόλοιπα σε ιδιώτες που θα αναλάβουν την εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων φορτιστών.
Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων: Μη διαχειρίσιμη πλέον η διαδικασία επιδότησης
Μη διαχειρίσιμη από εισαγωγείς, εμπόρους και πελάτες χαρακτήρισε πριν λίγες ημέρες τη διαδικασία επιδότησης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ).
Οπώς είχε επισημάνει, μεγάλος αριθμός πελατών δε γίνονται δεκτοί για την επιδότηση των 8.000 ευρώ στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», ελλείψει πόρων. Ως προς την πρόθεση του υπουργείου για περαιτέρω αύξηση του οικονομικού κινήτρου στον υπό σχεδίαση 3ο κύκλο, σημείωνε ότι ο ΣΕΑΑ επιχειρηματολογεί καιρό τώρα πως πρέπει να μειωθεί το ποσό της επιδότησης, ώστε να το απολαμβάνουν κατά το δυνατό περισσότεροι.
Τόνιζε επίσης ότι:
Υπάρχουν παράπονα των πελατών στις εκθέσεις, καθώς η πλατφόρμα δεν δέχεται τα αιτήματα τους που δεν είναι πλέον διαχειρίσιμα.
Οι επιδοτήσεις στην ΕΕ έχουν μειωθεί και σε πολλές περιπτώσεις καταργηθεί.
Με ένα ποσό όπως το αρχικό των 5.000 ευρώ, η Ελλάδα παραμένει «πρωταθλήτρια» στις επιδοτήσεις.
Η διακριτική μεταχείριση υπέρ λιγότερων επιδοτούμενων προκαλεί έναν ανυπέρβλητο διαχειριστικό εφιάλτη για τις εμπορίες και τους πελάτες, με αποτέλεσμα όλοι να αποθαρρύνονται.
Η τυχόν συσχέτιση του κινήτρου με τα εισοδήματα δεν πρέπει να επιβραβεύσει τη φοροδιαφυγή. Πρέπει να συμβεί το αντίθετο, όπως συνέβη με σειρά μέτρων στη διάρκεια COVID, επισημαίνει ο ΣΕΑΑ.